Gravel-pyöräilyä Secto Rally Finlandin reiteillä

Keski-Suomen soratiet ovat maailmankuuluja MM-rallin näyttämöitä. Osittain rallin ansiosta nämä tiet ovat hyvin hoidettuja ja ajokunnossa ympäri vuoden. Jos rallikuljettajat nauttivat Keski-Suomen soraparatiisista, miksemme me pyöräilijätkin?

Aiemmin hiihtouran aikana ajoin enemmän maantietä ja hankin gravel-pyörän 2022. Kun muutin As a rider with a background in road cycling and cross‑country skiing, I used to stick to tarmac. Palattuani Jyväskylään vuonna 2024 suurin osa lenkeistäni on kuitenkin siirtynyt soralle, ja reittisuunnitteluni on saanut paljon inspiraatiota metsiä halkovista erikoiskokeista. Rally-Maps.com on ollut korvaamaton apu – melkein jokainen lenkki sisältää vähintään yhden erikoiskokeen, joista lähin sijaitsee vain 2 km päässä kotoani Laajavuoresta.

Tämän kirjoituksen ideana on jakaa innostukseni näiden legendaaristen rallireittien polkemisesta. Tällä viikolla, juuri ennen rallin alkua, ajoin niistä kolme – Saarikkaan EK:n vain päivää ennen kilpailua. Rallitunnelma oli jo aistittavissa: pellot ja tienvarret koristeltuina kyltein, rajausnauhoin ja Suomen lipuin. On jännittävää polkea tietäen, että maailmanluokan kuskit tulevat pian samaan kohtaan jopa kuusinkertaisella nopeudella heti seuraavana päivänä.

Jyväskylän keskustasta ja Lutakon huoltoalueelta lähin erikoiskoe on kaupungin keskustassa ajettava Harjun yleisöerikoiskoe. Vuonna 2025 lähimmät metsäpätkät (Laukaa ja Ruuhimäki) ovat noin 25 km:n päässä huoltoalueelta, kun taas kaukaisin, Västilä, on noin 100 km:n päässä.

Tässä kaksi monsterilenkkiä, jolla kiertää vuoden 2025 MM-rallin kaikki erikoiskokeet:

Perjantain lenkki – 258 km

Laukaa, Saarikas, Myhinpää, Ruuhimäki ja Lopuksi Harjun ek.

Saarikkaalla. Ott Tänak törmäsi taustalla oleviin puihin seuraavana päivänä.

Saarikkaan alkupätkällä tie on hyvin kapea ja siirtolohkareita oli runsaasti.

Lauantain lenkki & Ounintai – 306 km

Lauantain ek:t Parkkola, Västilä, Päijälä, Ouninpohja (Power stage) and Leustu.

Erikoiskokeiden välissä on siirtymäosuuksia, jotka kulkevat pääosin asfalttiteitä tai leveämpiä sorateitä pitkin. Suunnitellessani edellä mainittuja reittejä pyrin pysyttelemään mahdollisimman paljon soralla ja minimoimaan ajon Ysitiellä, mutta täysin sitä ei voi kuitenkaan välttää. Pyöräilijällekin tärkeän asian eli rengasvalinnan suhteen 40 mm riittää mainiosti. Vaihteissa kannattaa olla varaa, koska mäet ovat välillä yli 12% pitkiäkin aikoja ja korkeuseroja on enemmän kuin ehkä odottaisit. Tosin nyt ollaankin “Vuori-Suomessa”.

Koska nämä reitit ovat melko pitkiä koko päivän lenkkejä, tässä kaksi lenkkiä, jotka ajoin tällä viikolla juuri ennen rallia:

 

Parkkolan juuri lanattua uraa vuodelta 2024.

 

Nämä lenkit eivät ole pelkkää rallinostalgiaa. Ne yhdistävät hiljaisia kyliä, metsiä ja järviä. Yhdessä hetkessä olet maailmankuululla näyttämöllä vaikkapa Kakariston peltoaukiolla ja hetken päästä onkin kesäkahvila ja kirppis. Liikennettä ei juuri ole ja lenkit saat ajaa rauhassa.

Tässä innoitusta seuraavalle lenkille. Gravel on mahtavaa Keski-Suomessa!

Next
Next

Gravel riding the Secto Rally Finland routes in Jyväskylä